12.2.2016
5.00 / 1 oy

Çocuklarda Marka Algısı

Çocukları etkileyen pazarlama temalarının, mizah, korku, ustalık, hayaller, aşk ve denge olduğu tespit edilmiştir. Çocukluk yıllarında erkekler, dehşet, panik ve savaşla yan yana duran korku olgusundan daha fazla etkilenmektedirler. Erkekler, grup kurarlar, %80'inden fazlası bir grubun parçası olmak ister ve egemenlik duyguları kızlara göre çok daha yoğundur. Başarılı marka konseptlerine baktığımızda, erkekleri savaş kahramanı yapan etkenlerle, kızların aradığı aşkı tanımlayan etkenlerin bir kombinasyonu olduğunu görebiliriz. Mizah ve hayal gücü ise her iki cinse de seslenen temalardır.

apple

Çocuklar ne kadar küçükse, hayal güçleri o kadar yüksektir. Çünkü henüz geleneksel düşünce kalıplarının etkisi altına girmemişlerdir. Ancak araştırmalar gösteriyor ki, en popüler oyunların hepsi bilgisayar teknolojisini kullanmaktadır. Bu durum, çocukların hayal gücünü gitgide sınırlandırmaktadır. Çocuklar artık LEGO ile oynamak yerine kurgu filmlerine ve bilgisayar oyunlarına ilgi duymaktadır, bu da yaratıcılıklarını sınırlandırmaktadır. Çocukların %59'u işleri bildiği gibi yapmaktan hoşlanmaktadır. Bunun anlamı, ceza almadan sınırları olabildiğince zorlamaktır. Bu isteğin temelinde "Ustalık ve kontrol" arzuları yatmaktadır, çocuklar kontrolü ellerinde tutmak ve kazanmak kavramlarını bir tutmaktadırlar.

Eğlence, çocukların hayatlarında çok önemli bir yer tutmaktadır, %86'sı eğlenceli vakit geçirmeyi hayatlarındaki en önemli şey olarak görmektedir. Bu temaların birleşimi, örneğin ipler dindeyken bir anda kontrolü kaybeden kişiler çocuklara komik gelmektedir. Sınırlan zorlamak, çılgınca şeyler yapmak, yetişkinlerle dalga geçmek çocukların mizah anlayışının temelini oluşturmaktadır. Denge ise, çocuklar için güvenli bir ev. masada yemek olması, üstünde iyi giysiler ve zamanında ödenen faturalar anlamına gelmektedir. Yani boşanmaların veya evden taşınmaların olmadığı, çevrede sürekliliğin olduğu bir ortam olarak algılanmaktadır.

Pazarlama temalarının başarılı olmasını sağlayan üç ana taktik vardır; ayna etkisi, koleksiyon değeri ve oyun yeteneği. Yetişkinlerin dünyasını taklit etmeye dayanan ürünler ayna etkisinden yararlanmayı amaçlar. Örneğin, kız çocukları için minyatür, plastik mutfak setleri, kız çocuklarının annelerini taklit etme arzularına seslenmektedir. Koleksiyon değeri olan ürünler, örneğin Pokemon veya Ninja Turtles kartları çok popülerdir, çünkü kart biriktirmek ve değiş tokuş etmek çocuklar arasında çok popülerdir, en fazlı kartı olan çocuk en havalı çocuktur. Sonuncu taktik ise, oyun yeteneğidir. 80'lerden sonra bilgisayar oyunlarının ortaya çıkmasıyla öne çıkmaya başlamıştır. Yarışmak, puan kazanmak, mücadele etmek, oyunlar üzerinden çocukların temel güdülerine cevap vermektedir. Çocukların ilgisini çekebilmek için bu taktiklere başvurmak gereklidir.

Pop yıldızları ve müzik, çocukları etkileyen en önemli fenomenlerdir. Müzik hayalleri yaratır, hayaller de markaları. Temel müzik akımları gün geçtikçe etkilerini yitirirken, başkaldırı halen etkili bir motivasyondur. Kural dışı ve farklı kimliklere çocuklar büyük ilgi duymaktadır. Kızlar nezdinde ise romantizm halen gözde bir formül olmayı sürdürmektedir. Güçlü kişilikler güçlü markalar yaratılabilmesini sağlamaktadır, bu da çocukların markaya sadakatini doğurmaktadır; ancak markalar için bu karakterlerin bozulmadan kalabilmesini sağlamak oldukça zordur. Markalar, bir tavır geliştirmekte ve provokatif olmayı amaçlamaktadırlar. Yaşananlar aslında, pazarlama 3.0 evresine paralel bir süreçtir, zira çocukların %84'ü çevreye zararlı ürünlerin yasaklanması gibi tavırları desteklemektedir. Çocuklar 12 yaşlarından itibaren tavır üzerine kurulu markalara ilgi göstermeye başlamaktadır. Benetton. Diesel gibi markalar bu pazarlama bulgusu üzerine inşaa edilmiştir. Bu anlamda çocuklar anne babaları şoka sokan hatta onların nefret ettikleri markalara bayılmaktadırlar.

Araştırmalarda çocukların yalnızca lider markalarla ilgilendikleri tespit edilmiştir. Çocukların hem yüksek derecede marka tercihine sahip oldukları, hem de satın alma kararlarına yüksek etkide bulundukları ürün kategorileri; oyunlar, spor giysiler, müzik seti, sinema, kahvaltılıklar, mobil telefon, medya, bilgisayar, araba, kozmetik, fast food, şekerleme, alkolsüz içecekler ve bilgisayar olarak belirlenmiştir. Eğer bu ürünlerden birisini satıyorsanız muhatabınız olarak çocukları kabul etseniz iyi edersiniz. Buna karşın çocukların hem marka tercihinin düşük hem de etkilerinim düşük olduğu ürün kategorileri ise; finans servisleri, temizlik ürünleri, sigorta ve ilaçlar olarak belirlenmiştir. Tatil, dekorasyon ve iletişim konularında çocukların düşük marka tercihleri olmasına rağmen satın alma kararlarına etkileri yüksektir. Banka, yakıt ve müzik kategorilerinde ise marka tercihleri yüksek ama satın alma kararlarına etkileri düşüktür.

Çocuklarda Marka Algısı
Bu makalenin telif hakkı ve tüm sorumlulukları yazara ait olup, şikayetler için lütfen bizimle iletişime geçiniz.
URL:
Etiketler:

Bu makale 985 kez okundu

12.2.2016 tarihinde yazıldı
Reitix

Yorumlar

  • zibidigonzales
    zibidigonzales
    16.5.2018

    özel okulda okuyan bir çocuğa doğum gününde nike değil atıyorum reebok alırsanız marka algısının çocuklarda ne seviyede olduğunu görmüş olursunuz, hediye aldığınıza da pişman olursunuz

  • ayhanengin
    ayhanengin
    6.4.2018

    90lı yıllarda spor markaları ile başlayıp bugün teknolojik markalar ike devam eden bir kalite ve gösteriş bilinci olarak her yaşta olduğu gibi çocuklarda da böyle bir durum var elbette

  • will23
    will23
    2.4.2018

    nike ya da apple gibi markaların çocuklar üzerinde özellikle etki edecek şekilde reklam çalışmaları yaptığını düşünüyorum, çünkü 4 yaşında çocukların bile bildikleri markalar bunlar. işin en tuhaf yanı da ürünlerini değil, tüketicilerini reklam malzemesi olarak kullanmaları. örneğin nike ayakkabısını değil, ayakkabısını kullandığını iddia ettiği ronaldo'yu reklam olarak sunuyor, apple ise tüm dahilerin apple kullandığını

  • karagöz
    karagöz
    1.4.2016

    çizgi film aralarında çıkan reklamlar için bir kontrol mekanizması olmadığı sürece değişmeden devam edecektir

  • zaferturan53
    zaferturan53
    13.2.2016

    kullandığımız cihazların 2 yıl sonra bozulmasını tesadüf mü sanıyorsunuz siz? garantisi biter bitmez hemen yenisini alalım diye öyle bir ayarlıyor ki adamlar, anında bozuluyor

  • kaantuna
    kaantuna
    13.2.2016

    5 yaşında çocuklar bile apple olsun son modeli olsun diye öğrendiler artık, televizyon da tüm yeni markaların anında tüketilmesine zorluyor insanları, harcamasak olmuyor sanki

Bu yazıya siz de yorum yapabilirsiniz